خبرهای ویژه

» هوانوردی عمومی » ۳۰ سال هواپیماسازی در ایران/ همه هواپیماهایی که ساخته‌ایم

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۱۱:۲۰

 کد خبر: 12322
 173 بازدید
 دیدگاه‌ها برای ۳۰ سال هواپیماسازی در ایران/ همه هواپیماهایی که ساخته‌ایم بسته هستند

۳۰ سال هواپیماسازی در ایران/ همه هواپیماهایی که ساخته‌ایم

در عرصه صنعت هواپیمایی شما را خواند نوشته ای با عنوان ۳۰ سال هواپیماسازی در ایران/ همه هواپیماهایی که ساخته‌ایم دعوت مینماییم. قریب به سی سال از اولین تلاش مهندسان جوان کشورمان برای تولید هواپیما که در بحبوحه جنگ تحمیلی، منجر به تولید هواپیمای آموزشی برای دانشگاه هوایی شهید ستاری شد، می گذرد. به نوشته […]

۳۰ سال هواپیماسازی در ایران/ همه هواپیماهایی که ساخته‌ایم

در عرصه صنعت هواپیمایی شما را خواند نوشته ای با عنوان ۳۰ سال هواپیماسازی در ایران/ همه هواپیماهایی که ساخته‌ایم دعوت مینماییم.

قریب به سی سال از اولین تلاش مهندسان جوان کشورمان برای تولید هواپیما که در بحبوحه جنگ تحمیلی، منجر به تولید هواپیمای آموزشی برای دانشگاه هوایی شهید ستاری شد، می گذرد.

به نوشته خبرگزاریها، این ایام در جستجوی اجرای برجام،
کمپانی های هواپیمایی و ایرلاین های بزرگ کشور در جستجوی انعقاد قراردادهای
خرید هواپیماهای مختلف اعم از پهن پیکر، دوربرد، میان برد، باریک پیکر و
کوتاه برد هستند که مدلهای آن ورود ۷ فروند هواپیمای نو از جانب هما و
امضای خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکی از جانب آسمان است. از این ۷
فروندی که که هما وارد کرده، ۴ فروند آن هواپیمای کوتاه برد ۷۰ نفره ملخی
ای تی آر است که در دسته هواپیماهای سبک دنیا با تکنولوژی نه چندان پیشرفته
شمرده می شود. موضوعی که باعث شد تا عده ای صاحبنظران را به انتقاد وادارد که
اگر از صنعت تولید هواپیما در داخل که عمری نزدیک سی سال دارد خدمات رسانی می شد،
امروزه توانسته بودیم به تولید هواپیماهای کوچک و کوتاه برد مانند ای تی آر
برسیم.

به همین بهانه با هم کاری آرمان
بیات، کارشناس ارشد صنعت هوانوردی به تلاش های ارگان های مختلف داخلی اعم
از نظامی، دولتی و خصوصی برای تولید هواپیما یا ابزار های پرنده نگاهی گذرا
خواهیم داشت.

زده شدن اولین بارقه های تولید هواپیما در روزهای جنگ تحمیلی با اس ۶۸ و پرستو

اولین بارقه های تولید هواپیما در
ایران در سال های ۶۶ و ۶۷ زده شد. در آن سال ها عده ای خلبانان و مهندسان
تعمیر و نگهداری هواپیما در نیروی هوایی با هم کاری جهاد خودکفایی اقدام به
مهندسی معکوس و بازطراحی و بازتولید هواپیمای آمریکایی پی سی ۷ (PC۷) با اسم اس ۶۸ (S۶۸) کردند.

این شروع کار بود که در حقیقت نوعی
کپی برداری بود و تولید شمرده نمی شود این هواپیما کاربری نظامی داشت و با
توجه به شرایط ویژه کشور در آن وقت جزئیات بیشتری پیرامون آن که آیا به
تولید انبوه رسید یا نه و اینکه چه اندازه اس ۶۸ ساخته شد، مطرح نشد.

این موفقیت باعث شد تا همین بچه
های خلاق جهاد خودکفایی از روی هواپیمایی آمریکایی بُنانزا که یک هواپیمای
فوق سبک و آموزشی بود را نیز با موفقیت مهندسی معکوس کرده و از روی آن
بازتولید کنند. این هواپیما با اسم پرستو در دست مرکز آموزش خلبانی
نیروی هوایی قرار گرفت که در آن وقت تحت اشراف شهید ستاری اداره می شد و
بعد از شهادت وی، این مرکز به اسم دانشگاه هوایی شهید ستاری تغییر اسم داد.
پرستو هواپیمایی تک موتوره، تک پیستونه و دونفره بود که چندین عدد از آن ساخته
شد با این وجود بعدها این نمونه هواپیما دیگر مورد بهره برداری قرار نگرفت و کل برنامه
پرستو متوقف ماند.

برای شما نیز جالب است؟
بلیط هواپیمای خود را با سامانه سیمرغ ۲۴ تهیه کنید - . | .

ایران ۱۴۰، نماد جهانی صنعت هواپیماسازی ایران

در سال ۷۳ وزارت دفاع با هم کاری
کمپانی کمپانی اوکرایی آنتونف تلاش برای تولید هواپیماهای تجاری و مسافری غیر
نظامی را منعقد کرد که اجرای آن قریب به ۲ سال به طول انجامید. در سال ۷۵
وزارت دفاع کمپانی هواپیماسازی ایران (هسا) را برای اجرای این برنامه (تولید
آنتونف ۱۴۰ ـ جت ملخ دار ـ با هم کاری اوکراینی ها) اجرا کرد.

پیش از هرچیز مقرر شده بود تولید تحت
لیسانس اوکراین باشد با اینحال دو سال بعد (۷۷) تصمیم گرفته شد دانش اوکراینی ها
به داخل منتقل شده و ایران خود هواپیماساز شود در همان سال اولین نمونه آن
در دانشگاه صنعتی صاحب اشتر (در دست به وزارت دفاع و خدمات رسانی نیروهای
مسلح) معرفی شد.

در سال ۷۹ نیز اولین ایران ۱۴۰
با لیسانس و تأیید اوکراینی ها از خط تولید هسا خارج شد با این وجود اخذ مجوزهای
پرواز از سازمان هواپیمایی تا ۸۴ به طول انجامید با استناد به این شرایط هیچ کدام از
ایرلاین های داخلی حاضر به تهیه آن نشدند و نهایتا کمپانی هسا موفق شد مجوز
ایرلاینی با این اسم را از سازمان هواپیمایی اخذ تا ایران ۱۴۰ را به عرصه
تجاری سازی مسافری غیر نظامی وارد کند. نهایتا هم بعد از حادثه سقوط در شهرک
آزادی در سال ۹۳، این برنامه اگر بخواهیم جمع بندی کنیم کنار قرار داده شد.

با این وجو هنوز هم عده ای
صاحبنظران اعتقاد دارند اگر تولید ایران ۱۴۰ از سری ای دولتی به بخش خصوصی
توانمند و دانش بنیان واگذار می شد، امکان تولید آن به روش انطباق با
شرایط آب و هوایی ایران و نه اوکراین که کشوری سردسیر بوده و موتور آنتونف
با شرایط زیست محیطی آن منطقه دیزاین شده، وجود داشت.

کمپانی هسا و سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع مقرر شده بود هواپیمای ۱۵۰ نفره بسازند!

آوا ۲۰۲ و آوا ۳۰۳؛ ورود دولت به هواپیماسازی به جای نظامی ها

در انتهای دهه ۷۰ وزارت صنایع و
معادن وقت مرکزی به اسم صنایع هوایی ایران در استان قزوین بهمراه باند
ویژه ایجاد کرد تا در آن فعالیت های تولید هواپیما پیگیری شود.

برای شما نیز جالب است؟
نکات نرخ ویژه بلیت هواپیمادراربعین/رفت و برگشت حداکثر١.٥ میلیون - . | .

این مرکز تولید هواپیمای آوا ۲۰۲
هوایپمای فوق سبک دو نفره با بدنه فلزی را در مسیر پیش روی قرار داد. پیش
تولید و تست آن در سال ۷۴ شروع شد و تا سال ۷۷ به طول انجامید که در شهریور
۷۷ در لحظه انجام تست اسپین، این هواپیما دچار حادثه شد و بر اثر آن
حادثه، مرحوم حبیب الله آزادی یکی از برترین اساتید خلبانی ایران درگذشت.

پرونده پرنده آوا ۲۰۲ برای مدت
کمتر از یک دهه بسته شد تا اینکه در ۸ سال بعد این مرکز تولید هواپیمای بدنه
کامپوزیتی صبا را تولید با این وجود آن را ادامه نداد. فورا بعد از صبا سر وقت
تولید هواپیمای آوا ۳۰۳ رفتند. این هواپیما که نمونه مهندسی معکوس شده
هواپیمای لهستانی و سم پاش درامادر بود با موفقیت دیزاین و تولید شد با اینحال با
توجه به اینکه مرکز صنایع هوایی وزارت صنایع در سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار
شد، عملا راهبرد تولید هواپیما در آن کنار قرار داده شد و خریدار تازه این
مرکز با استناد به داشتن باند هواپیمای خصوصی، از آنجا با اسم مرکزی برای
درآمدزایی و معرفی خدمات خدمات رسانی هوایی به ایرلاین ها استفاده کرد.

بلوبرد (پرنده آبی) اولین هواپیمای ساخته شده در قسمت خصوصی

در ابتدا دهه هشتاد بود که کمپانی
خصوصی به اسم درنا وارد تولید هواپیمای بدنه تمام کامپوزیت به اسم بلوبرد
(پرنده آبی) شد. این تولیدکننده که در آن وقت جزء معدود کمپانی های دانش بنیان
خصوصی عرصه هوافضا شمرده می شد، موفق شد بعد از تولید بلوبرد در سال ۸۱، مجوز
فروش آن را از سازمان هواپیمایی اخذ کند.

بلوبرد هواپیمایی دو نفره و تک
موتوره بود که چند فروند آن به مراکز آموزش خلبانی فروخته شدند. این اولین
بار بود که یک هواپیمای ایرانی ساز می‌موفق شد وارد مرحله تجاری سازی شود.
ولی باید گفت سازمان هواپیمایی چند سال بعد مجوز تولید و فروش بلوبرد را متوقف
کرد که این تولیدکننده بازهم در حال اصلاح ایرادات آن است و برنامه ریزی شده است خیلی زود
وارد فاز تولید انبوه شود.

پلیکان و نسیم؛ اولین تولیدات هواپیمایی سپاه

کمپانی پرآور پارس در دهه هشتاد و
تشکیل شده از جوانان خوش ذوق دانش آموخته رشته هوافضای دانشگاه امام حسین (ع)
تأسیس می شود. آنها توانستند خط تولید و باند ویژه هواپیما را در محلی
در حوالی دانشگاه امام حسین (ع) واقع در شمال شرق بزرگراه شهید بابایی
ایجاد کنند که از آن هواپیمای فوق سبک پلیکان خارج شد. هواپیمای بدنه فلزی،
تک موتوره و دو نفره که بیشتر برای آموزش خلبانی و خدمات خدمات رسانی هوایی
عده ای یگان های سپاه مورد بهره برداری بود.

برای شما نیز جالب است؟
فرانسه موتور تازه هواپیما دیزاین می کند - . | .

پرآور پارس به علاوه از طرف دیگر موفق شد
هواپیمای گلایدر (بدون موتور و تک نفره) را تولید کند. با اینحال بعد از این
موفقیت، تغییر رویه دادند و سر وقت تولید جایرو پلین و جایرو کوپتر رفتند
که نوعی هلی کوپتر تک نفره است. به علاوه از طرف دیگر از دیگر تولیدات این تولیدکننده می توان
به کایت موتوردار اشاره نمود. تولیدات این تولیدکننده برای عده ای یگان های هوایی
نیروهای مسلح مورد بهره برداری قرار می گیرد. به غیر از پلیکان که بدنه فلزی
بود، دیگر تولیدات هواپیماهای این تولیدکننده از نوع بدنه کامپوزیت هستند.

فجر ۳، اولین هواپیمای ۵ نفره ایرانی

وزارت دفاع و خدمات رسانی نیروهای
مسلح باز هم در انتهای دهه هشتاد با تأسیس کمپانی مواد ترکیبی فجر، تولید
هواپیمای سبک فجر ۳ با بدنه تمام ترکیبی را آزمود. این هواپیما که در نوع
خود مدرن و تولیدی موفقیت آمزی و بدون نقص شمرده می شد، موفق شد تمام صلاحیت
ها و مجوزهای ضروری را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کند؛ با اینحال با استناد به
آنکه تولید آن بسیار گران و غیر اقتصادی بود، تنها ۴ فروند از آن
تولید و به عده ای نهادهای نظامی فروخته شد.

فجر ۳ اولین هواپیمای تمام
ایرانی بود که ظرفیت حمل بیش از ۲ نفر را داشت. فجر ۳ پنج نفره، تک موتوره و
تک پیستونه بود که علی رغم آنکه در دسته هواپیماهای سبک بود، با اینحال توانایی
حمل بیش از دو نفر را داشت.

هم اینک کمپانی فجر در حال تولید یک هواپیمای دو موتوره است.

به علاوه از طرف دیگر آنها با هم کاری کمپانی
ایتالیایی رالی تولید کننده هواپیماهای فوق سبک یک موتوره دنیا که در بسیاری از
مراکز آموزش خلبانی جهان مورد بهره برداری قرار می گیرند، پیمان تولید
هواپیمای فوق سبک یک موتوره و دو نفره فجر ۲۰ را به امضا رساندند که چند
نمونه نیز از آن ساخته شد با اینحال به دلیل غیر اقتصادی بودن، این برنامه نیز با
شکست روبه رو شد.

هواپیمای ساوانا؛ بخش خصوصی موفق می شود؟

در طول سال های واپسین که بخش های
دولتی و نظامی در حال آزمون و خطای تولید انواع هواپیماهای سبک و فوق سبک
بوده اند، بخش خصوصی نیز با استناد به پیشرفت محیط تفریحی کشور، تولید
هواپیماهای فوق سبک را در مسیر پیش روی داد. کمپانی صبا موفق شد هواپیمای فوق سبک
آمریکایی ساوانا را بازطراحی و بازتولید کند که تا این لحظه چندین فروند از
آن فروخته است. هواپیمایی که در لحظه تیک آف در سنگین ترین حالت، تنها ۴۷۵
کیلوگرم وزن دارد.

برای شما نیز جالب است؟
تکمیل برقراری پرواز از فرودگاه زنجان به کربلا و نجف هستیم - . | .

امضای پیمان تولید هواپیمای ایتالیایی پکنام در ایران

در سال ۹۴ و همزمان با سفر مدیرعامل
جمهور به ایتالیا، معاون علمی و تکنولوژی مدیرعامل جمهور به نمایندگی از بخش
خصوصیِ دانش بنیانِ ایران، پیمان انتقال دانش و تکنولوژی تولید هواپیماهای
آموزشی و فوق سبک یک موتوره و دو نفره پکنام را با این تولیدکننده به امضا رساند
که در سه مرحله به روش مونتاژ در ایران، تولید تحت نظارت و لیسانس پکنام و
نهایتا مرحله تولید مشترک ایران و پکنام با دیزاین مشترک مهندسان و طراحان
ایرانی و ایتالیایی (انتقال کامل تکنولوژی به داخل) به امضا رسید که این
پیمان هم اینک در دست اجراست. پکنام موفق ترین تولیدکننده هواپیمای
فوق سبک آموزشی در ۱۵ سال واپسین است که توانسته بیشترین فروش هواپیما از این
نوع را به اسم خود ثبت کند.

دلیل شکست تلاش ها

علی رغم اینکه مهندسان جوان
ایرانی اندیشه های بزرگی برای تولید انواع هواپیماها در سه دهه واپسین داشته
اند، با اینحال اصلی ترین دلیل اینکه هیچ کدام از این تلاش ها به مرحله تجاری سازی
نرسید، نداشتن دیدگاه تجاری و رقابت با بازارهای بین المللی در مرحله
دیزاین و تولید بوده است.

عمده ترین نگاه مدیران کمپانی های
نظامی و دولتی تولید کننده هواپیما در کشور، صرفا مطرح تولید چنین هواپیماهایی
بوده و تلاش آنها این نبوده که ایران را به قطب تولید هواپیماهای کوچک
مبدل کنند؛ حتی صرفا می خواستند بگویند چنین هواپیمایی با هر زحمت و
هزینه ای ساخته شده است همزمان با اینکه در دنیا قبل از انجام بررسی ها تولید،
بررسی ها اقتصادی بودن و بازارپذیر بودن تولید هواپیما انجام می شود که در
موفقیت تولید آن مؤثر است. به نظر می رسد می توان با تغییر این رویه و نیز
یکپارچه کردن همه تلاش های تولید هواپیما در کشور، مرحله به مرحله در یک
بازه ۱۰ تا ۱۵ ساله به تولید هواپیمای تجاری و به صرفه اقتصادی رسید تا به
جای خرید هواپیمای ای تی آر، مردم شهرهای کوچک هواپیماهای ایرانی کوتاه برد
سوار شوند.

میتوانید نوشته ۳۰ سال هواپیماسازی در ایران/ همه هواپیماهایی که ساخته‌ایم را برای دوستان خود ارسال کنید. برای این منظور از ابزارهای سایت استفاده نمایید.

منبع خبر


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : هوانوردی عمومی
تبلیغات