خبرهای ویژه

» آموزش هوانوردی » لزوم تغییر پارادایم های حاکم بر گواهینامه های کارشناسان صنعت هوانوری

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۲۰:۲۸

 کد خبر: 12812
 77 بازدید
 دیدگاه‌ها برای لزوم تغییر پارادایم های حاکم بر گواهینامه های کارشناسان صنعت هوانوری بسته هستند

لزوم تغییر پارادایم های حاکم بر گواهینامه های کارشناسان صنعت هوانوری

در عرصه آموزش نوشته لزوم تغییر پارادایم های حاکم بر گواهینامه های کارشناسان صنعت هوانوری را برای شما علاقه مندان به این صنعت تکمیل کرده ایم که در پایین به آن میپردازیم. چگونگی دستیابی به گواهینامه های صادره به وسیله سازمان هواپیمایی کشوری یکی از دغدغه هایی بوده است که هم متقاضیان ورود به صنعت […]

در عرصه آموزش نوشته لزوم تغییر پارادایم های حاکم بر گواهینامه های کارشناسان صنعت هوانوری را برای شما علاقه مندان به این صنعت تکمیل کرده ایم که در پایین به آن میپردازیم.

چگونگی دستیابی به گواهینامه های صادره به وسیله سازمان هواپیمایی کشوری یکی از دغدغه هایی بوده است که هم متقاضیان ورود به صنعت هوایی با آن مواجه می باشند و هم مورد انتقاد فعالین اصلی صنعت هوانوردی است که برای پیشرفت و یا استمرارفعالیت خود با آن روبرو می شوند.

وابستگی متقاضیان و فعالین اصلی صنعت هوانوردی به گواهینامه ها و یا تاییدیه های سازمان هواپیمایی گریز ناپذیر است و ضروری است فارغ از فرآیندهای پیچیده و در هم تنیده موجود، اقدام مناسبی برای پیشرفت سطح کیفی و تسهیل آن صورت گیرد. در کمال تاسف این روند به دلیل اعتبار ویژه گواهینامه های صادره به وسیله سازمان و لزوم رعایت حداقل های ضروری، معمولا دچار بروکراسی هایی میشود که نه تنها متقاضیان را با سخت مواجه می نماید، حتی بعضا متولی صدور را از هدف اصلی باز می دارد.

با اسم نمونه می توان به موارد پایین اشاره نمود.

۱٫ معرفی کتابچه سوالات آزمون های سازمان هواپیمایی یکی از مواردی بود که به نظر روند امتحانات و صدور گواهینامه ها را تسهیل می کرد. با این وجود نه تنها مانعی از جلوی پای متقاضیان برنداشت، حتی تیشه به ریشه سطح کیفی آموزش های هوانوردی زد. مراکز آموزشی به چه نحو می توانند دانشجویی را به کلاس و آموزش ترغیب کنند که هدفش ورود به مارکت کار هوانوردی است و لازمه آن را در گذراندن آزمونی می داند که پرسش و جوابش را دارد؟

۲٫ جداکردن آزمون های هوانوردی (مانند کنکور سراسری) به وسیله نهادی که ذاتا آموزش دهنده نیست  (مانند سازمان سنجش) از مراکز آموزشی، نتیجه ای جز کاهش سطح کیفی آموزش، در پیچ و خم روند صدور گواهینامه نخواهد داشت.

۳٫ معضلات متعدد بوجود آمده برای فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی فنی مانند هوافضا، مکانیک، برق و مانند آنها جهت اخذ گواهینامه های پایه تعمیر و نگهداری و به منظور ورود به مارکت کار تعمیر و نگهداری و صلاحیت پروازی مانع عدم رابطه خوب صنعت هوانوردی ایران با دانشگاه های صدرنشین و با این وجود عدم برخورداری این صنعت از بررسی ها و پژوهش های دانشگاهی شده است.

۴٫ صدور گواهینامه های غیر ضروری به وسیله سازمان هواپیمایی که نه در انکس های ایکائو به صدور آنها به وسیله سازمان الزام شده است و نه مشمول مقررات و آئین نامه گواهینامه های مصوب هیات دولت می شود، بخشی از توان عملیاتی سازمان را گرفته و سازمان را از انجام امور اصلی باز می دارد. با اسم مثال می توان از گواهینامه های competency برای پرسنل تعمیر و نگهداری، گواهینامه های proficiency check جهت خلبانان، گواهینامه های پزشکی و گواهینامه های الکترونیک زمینی اسم برد.

برای شما نیز جالب است؟  سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه: امنیت مطلوب فرودگاه های کشور نتیجه تعامل ناجا و سپاه است

مطمئنا پیشرفت صنعت هوانوردی که به وسیله دولت جمهوری اسلامی و همه دلسوزان نظام پیگیری می شود، گسترش متقاضیان را در پی خواهد داشت. پس سازمان هواپیمایی برای پاسخگویی خوب به تقاضای آنها یا باید به فراخور پیشرفت صنعت، درمقایسه با گسترش پرسنل، ساختمان و ابزارهای خود اقدام نماید و یا نگاه خود را درمقایسه با گواهینامه های کارشناسان تغییر دهد. وانگهی سیاست های کلان دولت بر کوچک سازی نهادهای دولتی مانع از گسترش پرسنل و بزرگ شدن سازمان می شود و چه بسا گسترش پرسنل و ابزارهای دولت هیچ تضمینی بر ارتقای کیفیت، ایمنی و تسهیل امور متقاضیان نخواهد بود و تنها دلیل گسترش بروکراسی غیر ضروری در مسیر صدور و تمدید گواهینامه ها می شود. عدم اقدام عاجل جهت پاسخگویی سریع و خوب به تقاضای هر روزه صنعت هوانوردی دلیل عدم اعتماد، کاهش سرمایه اجتماعی و ایجاد نارضایتی ناشی از اختلاف سطح انتظار متقاضیان و سطح معرفی خدمات دولت و درنتیجه تاثیر مستقیم آن بر نحوه معرفی خدمات هوانوردی به مردم خواهد شد.

باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که سازمان هواپیمایی کشوری علی رغم تمام معضلات موجود در حرکتی رو به جلو اقدام به تغییر اهم مقررات عرصه گواهینامه ها کرده و با رعایت چارچوب های تعیین شده در انکس های ایکائو و مقررات مصوب هیات دولت و استفاده حداکثری از این مقررات و با حفظ شرایط ایمنی مورد قبول بیش از ۲۵ کشور پیشرفت یافته دنیا، رویکردی تازه را اتخاذ نمود.

با اینکه بخش اعظمی از این مقررات به دلیل پارادایم حاکم بر سیستم آموزش و پرورش آموزش و ارزیابی کارشناسان ایران کماکان اجرا نشده است، با این وجود امید است در آتی ای نه خیلی دور بیننده اجرای صحیح این مقررات و آپدیت به موقع آنها باشیم.

موارد کاربردی از این مقررات ( منتج از CAO.IRI Part-66 و CAO.IRI Part-Aircrew )  که می تواند گره گشای بسیاری از دغدغه های متقاضیان و متولیان صنعت باشد به شرح پایین است.

برای شما نیز جالب است؟  سرپرست تازه هواپیمایی آتا معرفی شد

۱٫ برای اخذ گواهینامه های پایه تعمیر و نگهداری، دارابودن دانش پایه حسب گواهینامه مورد تقاضا الزامی است. این دانش با گذراندن آزمون در مراکز آموزشی و یا سازمان حاصل می شود. در مقررات تازه، آزمون های مرکز آموزش مورد تایید ( حاوی گواهینامه ۱۴۷ ) که در انتهای هر module اخذ می شود، مبنای رفتار قرار خواهد گرفت و لذا معرفی آزمون جامع در آن مرکز و یا سازمان هواپیمایی الزامی نیست.

۲٫ تجربه ضروری برای اخذ گواهینامه تعمیر و نگهداری حسب نوع آموزش و گواهینامه درخواستی تعیین می گردد. چه بسا بدون گذراندن دوره آموزشی نیز می توان گواهینامه پایه را اخذ نمود. با اسم مثال جهت دریافت گواهینامه B2 ، درصورتیکه متقاضی آزمونها را قبول شده و قبلا هیچ آموزشی ندیده باشد می تواند با ۵ سال تجربه کاری گواهینامه پایه را اخذ نماید. اگر به اصطلاح Skill worker باشد (مثلا حاوی لیسانس الکترونیک) با دارابودن ۳ سال تجربه کاری این گواهینامه را اخذ می نماید و درصورتیکه قبلا آموزش پایه را در یک مرکز آموزش مورد تایید گذرانده باشد، با دارا بودن ۲ سال تجربه کاری می تواند گواهینامه پایه را اخذ نماید. با این نگاه متقاضیان می توانند صرفا با قبولی در آزمونها در شرکتهای هواپیمایی استخدام شوند و بعد از کسب تجربه ضروری گواهینامه های مربوطه را اخذ نمایند.

۳٫ متقاضیان اخذ گواهینامه تایپ تعمیر و نگهداری با گذراندن آموزش تایپ )شامل تئوری و عملی( در یک دوره مورد تایید و یا مرکز آموزش مورد تایید و در نتیجه معرفی آزمون در همان مرکز و صرفا با معرفی به سازمان، می توانند گواهینامه تایپ خود را دریافت کنند. در مقررات تازه سازمان مجاز به اخذ آزمون تایپ نمی باشد.

۴٫ صدور گواهینامه های competency جهت پرسنل تعمیر و نگهداری به وسیله سازمان حذف گردیده و این امر در قالب گواهینامه Authorisation به مدیران کیفی مراکز تعمیر ونگهداری برابر CAO.IRI Part-145 واگذار شده است.

۵٫ آزمون های تایپ خلبانی به وسیله مراکز آموزشی مورد تایید انجام می گیرد و لذا متقاضیان تایپ نیاز به مراجعه به سازمان جهت معرفی آزمون تایپ ندارند و صرفا با گذراندن دوره آموزشی تایپ (شامل تئوری و سیمولاتور و یا پرواز)در یک مرکز آموزش مورد تایید و معرفی به سازمان صادر می گردد. سازمان صرفا آزمون های پایه خلبانی مانند PPL ، CPL ، ATPL ، IR را برگزار می کند.

۶٫ گواهینامه های Proficiency check به وسیله سازمان صادر نمی شود. حتی در صورتیکه مشمول LPC)licence proficiency check) باشد، برگه آخر گواهینامه متقاضی به وسیله Examiner ی که آزمون سیمولاتور را به رفتار آورده است، ممهور می گردد و لذا مراجعه به سازمان ضروری نمی باشد. در صورتیکه مشمول OPC)operator گردد، صرفا مدارک انجام proficiency check( proficiency Check به وسیله Examiner به تایید رسیده و در کمپانی مربوطه بایگانی می شود. برای OPC نیاز به صدور گواهینامه و یا تایید اعتبار ضروری نمی باشد.

برای شما نیز جالب است؟  امضای تفاهم نامه هم کاری کمیته امداد و سازمان هواپیمایی

۷٫مراکز آموزش خلبانی و شرکتهای هواپیمایی برای انجام آموزش ها و آزمونهای پروازی می توانند از سیمولاتورهایی بهره ببرند که حاوی تاییدیه از FAA ، EASA ، TCCA و یا سازمان هواپیمایی کشوری باشند. لذا درصورتی که این سیمولاتورها حاوی یکی از تاییدیه های فوق باشند، سازمان صرفا درمقایسه با معرفی بهره برداری از آنها در شکل نظامنامه های مربوطه می نماید.

۸٫گواهینامه های پزشکی به وسیله پزشکان معاین صادر می گردد. با این شرایط متقاضی با انجام معاینه نزد پزشک معاینه گواهینامه پزشکی خود را از ایشان دریافت می نماید و الزامی به مراجعه مجدد به سازمان جهت تایید پزشک ارزیاب نمی باشد.

۹٫ گواهینامه های Attestation مهمانداری می تواند به وسیله سازمان و یا مراکز آموزش مورد تایید از نمونه AOC holder های حاوی تاییدیه صادر گردد.

                                                                                                                                       محمدعلی حجتی

                                                                                                                                      بازرس و ممیز سازمان هواپیمایی کشوری__

شما دوستان علاقه مند به صنعت هوانوردی در بیشتر مواقع میتوانید با ابزارهای سایت پی جی ایر اخبار و مطالب سایت از نمونه خبر لزوم تغییر پارادایم های حاکم بر گواهینامه های کارشناسان صنعت هوانوری برای دوستانتان ارسال کنید.
برای این منظور ابزارهایی در پایین جای گرفته شده است.
پی چی ایر | اخبار هوانوردی

منبع خبر


برچسب ها : , ,
دسته بندی : آموزش هوانوردی
تبلیغات