خبرهای ویژه

» هوانوردی عمومی » ضریب اشغال اتوبوس بین‌شهری به ۶۰درصد سقوط کرد

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۱۸:۰۲

 کد خبر: 13034
 97 بازدید
 دیدگاه‌ها برای ضریب اشغال اتوبوس بین‌شهری به ۶۰درصد سقوط کرد بسته هستند

ضریب اشغال اتوبوس بین‌شهری به ۶۰درصد سقوط کرد

در عرصه صنعت هواپیمایی شما را خواند نوشته ای با عنوان ضریب اشغال اتوبوس بین‌شهری به ۶۰درصد سقوط کرد دعوت مینماییم. کمبود مسافر، شرکتهای حمل و نقل بین شهری را در آستانه بحران جدی قرار داده صاحبنظران اعتقاد دارند یک راه حل خروج از این شرایط، مبدل خرده مالکیِ اتوبوس به مالکیت کمپانی است. به […]

ضریب اشغال اتوبوس بین‌شهری به ۶۰درصد سقوط کرد

در عرصه صنعت هواپیمایی شما را خواند نوشته ای با عنوان ضریب اشغال اتوبوس بین‌شهری به ۶۰درصد سقوط کرد دعوت مینماییم.

کمبود مسافر، شرکتهای حمل و نقل بین شهری را در آستانه بحران جدی قرار داده صاحبنظران اعتقاد دارند یک راه حل خروج از این شرایط، مبدل خرده مالکیِ اتوبوس به مالکیت کمپانی است.

به نوشته خبرگزاریها، یکی از موضوعاتی که مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پیوسته در خصوص گسترش سود وری حمل و نقل جاده ای بار بر آن تأکید کرده، افزیش نرخ سوخت خودروهای سنگین و دیزلی (گازوئیل) و رساندن آن به نرخ فوب خلیج فارس است.

هم اینک هزینه گازوئیل در ایران برای کامیون و اتوبوس لیتری ۳۰۰ تومان محاسبه می شود حال آنکه هزینه فوب خلیج فارس آن، لیتری ۱۴۰۰ تومان است که بیانگر فاصله بسیار زیاد هزینه ای گازوئیل در ایران و کشورهای همسایه است؛ تفاوتی که نتیجه آن قاچاق گازوئیل از ایران به ترکیه، پاکستان، امارات، افغانستان و عراق است.

داوود کشاورزیان به دفعات در طول سال های واپسین که ریاست سازمان راهداری را در دست داشته، بر لزوم گسترش نرخ سوخت و حقیقی سازی هزینه آن تأکید دارد. استدلال معاون وزیر راه و شهرسازی این است که گسترش هزینه سوخت منجر به از رده خارج شدن کامیون های قدیمی و پرمصرف شده و وانگهی هزینه کامیون های نو نیز از ۴۵۰ و ۵۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان کاهش می یابد. از آنجایی این کار به گسترش نرخ جابه جایی کالا و نهایتا خود کالا منجر خواهد شد که با سیاست ضد تورمی دولت در تضاد است از اینرو به نظر نمی رسد هنوز دولت با گسترش هزینه گازوئیل موافقت کند.

با اینحال این اظهارات کشاورزیان در حالی هر بار در سخنرانی های ایشان در اجتماعات و یا نشست های خبری با مسئله گسترش سود وری ناوگان حمل و نقل جاده ای بار (کامیون) تکرار می شود که وی از بیان مواضع خود در این خصوص در نشست ها و همایش های با مسئله سود وری ناوگان جابه جایی جاده ای مسافر (اتوبوس) طفره می رود.

با استناد به کمبود شدید مسافر در قسمت حمل و نقل جاده ای و ورود سواری به این بخش که به ریزش مسافران اتوبوس دامن زده است، به نظر می رسد گسترش نرخ گازوئیل نه تنها گسترش سود وری آنها را در پی نداشته باشد، حتی به نابودی کل صنعت حمل و نقل جاده ای مسافر منجر خواهد شد.

برای شما نیز جالب است؟
با تکنولوژی حقیقت اضافه در فرودگاهها گم نمی شوید - . | .

اکتیو بخش خصوصی: ضریب اشغال صندلی های اتوبوس در سال ۹۵؛ تنها ۶۰ درصد

«حسین پرواس» مدیرعامل یکی از مشهورترین کمپانی های حمل و نقل جاده ای مسافر که چندی قبل با اسم یکی از کمپانی های مادر و اصلی به شبکه سیر همنام پیوسته، بیان میکند: در سال ۹۵ ضریب اشغال صندلی های اتوبوس های این تولیدکننده علی رغم بالا بودن کیفیت خدمات آن و نوسازی بخش عمده ای از ناوگان این تولیدکننده، تنها ۶۰ درصد بود که این میزان نیز از متوسط سفرهای کلانشهرها و شهرهای کوچک انتشار یافته است؛ وگرنه در عده ای شهرها، ضریب اشغال صندلی های اتوبوس های این تولیدکننده بسیار کمتر از این مقدار بود.

به گفته این اکتیو بخش خصوصی حمل و نقل مسافر جاده ای، ۸۰ درصد تقاضای سفرهای ناوگان این تولیدکننده از مبدأ یا به مقصد ۵ ترمینال جنوب، شرق، غرب و بیهقی تهران و ترمینال کاوه اصفهان بوده و ۲۰ درصد باقی مانده در دیگر شهرها تقسیم شده است که بیانگر کاهش شدید تقاضای سفر با اتوبوس در تمامی کشور است.

وی ادامه داد: از اینرو گسترش نرخ سوخت و دیگر خدمات که به گسترش کرایه ها خواهد انجامید، نزول بیشتر مسافر و انتقال آن از اتوبوس به سواری را در پی خواهد داست.

راننده خودمالک اتوبوس: سود اتوبوس یک میلیاردی تنها ماهی ۴ میلیون تومان

به علاوه از طرف دیگر امیدحسین گلدشتی از رانندگان خودمالک یکی از اتوبوس های مسافربری ترمینال بیهقی به خبرگزاریهای اقتصادی گفت: در حدودا ۲ سال واپسین (از نیمه دوم سال ۹۴ تا به الآن) کمپانی های مسافربری نتوانسته اند نرخ کرایه ها را علی رغم گسترش هزینه ها مخصوصا قطعات یدکی خودروهای سنگین و لاستیک اتوبوس، گسترش دهند؛ چرا که گسترش کرایه اتوبوس باعث می شود تا همین مقدار مسافری هم که کمپانی های مسافربری دارند، از دست بدهند.

برای شما نیز جالب است؟
دوره‌های مربیگری تولید و پرواز هواپیمای نمونه برگزار می‌شود - . | .

وی با بیان اینکه کرایه اتوبوس در عده ای مسیرهای طولانی مانند اهواز، بندرعباس، زاهدان، چابهار و … به هزینه بلیت هواپیما نزدیک است، گفت: تا وقتی که این روند ادامه داشته باشد، مسافران حاضر به بهره برداری از اتوبوس نخواهند بود.

این راننده اتوبوس در جواب به این پرسش که آیا با گسترش هزینه گازوئیل موافقید؟ اظهار داشت: در دوره های قبلی که دولت علاقه داشت هزینه گازوئیل را گسترش دهد، هیچ گاه نرخ سوخت را یک باره گرانتر نکرد حتی این گسترش به تدریج اعمال شد بر فرض که قرار باشد همین سیاست ادامه داشته باشد، یقینا هزینه گازوئیل گسترش ۸۰ درصدی داشته و مثلا به لیتری ۵۰۰ تومان خواهد رسید؛ حال اگر همین گسترش ۸۰ درصدی یکجا به نرخ کرایه اتوبوس های بین شهری هم منتقل شود، نتیجه این می شود که بلیت مثلا ۵۰ هزار تومانی تهران ـ شیراز، ۸۰ هزار تومان خواهد شد؛ آیا تحت این شرایط کسی حاضر است سوار اتوبوس بشود؟ آیا این نرخ جابه جایی قابل رقابت با بلیت هواپیما و قطار و حتی خودروی سواری خواهد بود؟

وی با بیان اینکه هم اینک هزینه یک ابزار اتوبوس نو بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است، اضافه کرد: عده ای بانک ها به دارنده این مبالغ، سودی تا ۲۵ درصد پرداخت می کنند؛ یعنی در یک سال بعد، سرمایه سپرده گذار، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود؛ اگر هم بخواهد ماهانه از این سود بهره ببرد، درآمدی ۲۰ میلیون تومانی خواهد داشت؛ حال آنکه صاحب اتوبوس یک میلیارد تومانی در نیمه در ابتدا سال، روزهای پیک سفر مانند تعطیلات نوروز و تابستان ها که بیشترین لحظه تقاضای سفر است، ماهانه ۹ تا ۱۰ میلیون تومان و در زمستان ها نصف این رقم ( ۴ تا ۵ میلیون تومان) سود دارد.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل: تجمیع خرده مالکیِ اتوبوس با تغییر نظام مالیاتی

عباس مرادی نسب کارشناس ارشد اقتصاد حمل و نقل در گفت وگو با خبرگزاریهای اقتصادی پیرامون تأثیر گسترش هزینه گازوئیل بر حمل و نقل مسافر جاده ای گفت: هم اینک نرخ سوخت خودروهای سبک و سواری (بنزین) حدودا با نرخ فوب خلیج فارس برابر است و تنها ۵ درصد در ایران ارزانتر معرفی می شود؛ با اینحال اختلاف این دو در قسمت سوخت خودروهای سنگین (گازوئیل) به حدی است که بسیاری از رانندگان کامیون های ترانزیت که میان کشورهای آسیای میانه با ترکیه و اروپا فعالند، تمام تلاش خود را می کنند تا در لحظه خروج از مرزهای ایران باک خودرو را تا جایی که امکان دارد پر کنند؛ حتی در بسیاری از موارد بنمایش درآمده که کامیون های عبوری از ایران، بعد از پر کردن باک سوخت خود در فاصله بازرگان، فورا آن را در ترکیه به فروش می رسانند که سود خوبی برای آنها دارد.

برای شما نیز جالب است؟
خنثی سازی «طرحی تروریستی» برای ساقط کردن هواپیما در استرالیا - . | .

وی ادامه داد: به نظر من ادامه سیاست فروش یارانه ای گازوئیل به سود حمل و نقل جاده ای بار نیست؛ با اینحال از آنجایی که دولت نمی خواهد از نو تورم سال های آخر دهه ۸۰ و ابتدای دهه ۹۰ که بعضا آن را تا ۴۰ درصد هم مطرح می کنند، برگردد، هنوز با گسترش گازوئیل موافق نیست. همزمان با اینکه می توان با مدیریت صحیح گسترش نرخ سوخت خودروهای دیزلی (گازوئیل) درآمدهای حاصل از آن را به روش یارانه به بخش های پرتقاضا از نمونه مواد غذایی منتقل کرد تا اثر تورمی آن به روش شوک هزینه ای به مارکت منتقل نشود.

این پژوهشگر اقتصاد حمل و نقل اضافه کرد: از دیگر نتایج مثبت گسترش هزینه گازوئیل، تسریع روند نوسازی ناوگان باری جاده ای است که باعث از رده خارج شدن ناوگان پرمصرف فرسوده حال حاضر و درنتیجه کاهش مصرف سوخت خواهد شد که به اشتراک‌مدت به سود کامیون داران است.

ایشان در جواب به این پرسش که با استناد به نوسازی ناوگان مسافری جاده ای (اتوبوس) در سال های قبلی و از رده خارج شدن بخش عمده ای از اتوبوس های فرسوده از یک سو و ریزش شدید مسافران اتوبوس در سال های واپسین وانگهی، آیا گسترش نرخ گازوئیل به سود صنعت حمل و نقل مسافر خواهد بود؟ گفت: عده ای برای آنکه اتوبوس داران از موقعیت حال حاضر رهایی یابند، معرفی گازوئیل دونرخی به اتوبوس و کامیون را مطرح می کنند؛ به این صورت که به کامیون ها گازوئیل با نرخ حقیقی و به اتوبوس ها با نرخ یارانه ای فروخته شود؛ مسلما چنین طرحی شکست خواهد خورد و اتوبوس داران به گازوئیل فروشی اعتماد میکنند با اینحال وانگهی هم اگر گازوئیل به نرخ حقیقی به اتوبوس داران فروخته شود، مسلما گسترش شدید هزینه بلیت اتوبوس رخ خواهد داد که این مسأله به بیکاری رانندگان منجر می شود.

برای شما نیز جالب است؟
هواپیماهای تازه پنجشنبه می‌رسند

مرادی نسب تأکید کرد: راه حل خروج صنعت حمل و نقل مسافر از بن بست، دور شدن از خرده مالکی است؛ هم اینک بسیاری از رانندگان اتوبوس ها، خود، صاحبِ یک یا حداکثر دو ابزار اتوبوس هستند؛ با اینحال بسیاری از کمپانی های حمل و نقلی بنمایش درآمده که حتی یک ابزار اتوبوس هم ندارند و اگر داشته اند آن را به رانندگان با شرایط اقساطی واگذار کرده اند. از آنجایی که قانون مالیات بر خودرو به اشتباه دارا بودن اتوبوس را جزء دارایی ها می داند و از خودِ اتوبوس مالیات می گیرد، کمپانی ها تمایلی به تملیک چندین ابزار اتوبوس ندارند؛ اگر مالیات به سودِ حاصل از جابه جایی کالا یا مسافر تعلق بگیرد، بحث خرده مالکی از بین رفته و کمپانی های مسافری می توانند با خرید اتوبوس و استخدام راننده، گسترش هزینه گازوئیل را به روش سرشکن میان هزینه های خود، به هزینه بلیت منتقل کنند؛ درنتیجه گسترش ناگهانی بلیت اتوبوس را بیننده نخواهیم بود.

وی راه حل دیگر جلوگیری از نابودی صنعت حمل و نقل جاده ای مسافر را صادرات گازوئیل با کیفیت عنوان و خاطرنشان کرد: با استناد به اینکه صنعت حمل و نقل و گردشگری در کشورهای همسایه ما در حال رونق است، قادر ایم با گسترش تولید، جذب بازار خوب و صادرات گازوئیل به این کشورها، بخشی از سود حاصل از آن را به روش یارانه های غیر مستقیم به صنعت حمل ونقل اختصاص دهیم که می تواند یکی از مصادیق این یارانه غیر مستقیم، مثلا کاهش نرخ سود بانکی تسهیلات نوسازی ناوگان جاده ای باشد.

میتوانید نوشته ضریب اشغال اتوبوس بین‌شهری به ۶۰درصد سقوط کرد را برای دوستان خود ارسال کنید. برای این منظور از ابزارهای سایت استفاده نمایید.

منبع خبر


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : هوانوردی عمومی
تبلیغات