خبرهای ویژه

» هوانوردی عمومی » سرنوشت آزادسازی نرخ بلیت قطار/زیرساخت‌ ضروری باید ممکن شود

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۹:۴۹

 کد خبر: 13492
 40 بازدید
 دیدگاه‌ها برای سرنوشت آزادسازی نرخ بلیت قطار/زیرساخت‌ ضروری باید ممکن شود بسته هستند

سرنوشت آزادسازی نرخ بلیت قطار/زیرساخت‌ ضروری باید ممکن شود

در عرصه صنعت هواپیمایی شما را خواند نوشته ای با عنوان سرنوشت آزادسازی نرخ بلیت قطار/زیرساخت‌ ضروری باید ممکن شود دعوت مینماییم. با اینکه آزادسازی نرخ بلیت قطار تا حدودی از هواپیما موفق‌تر بود، با این وجود به دلیل ممکن نبودن زیرساخت‌های ضروری،نتوانست به گسترش تقاضای سفرهای ریلی منجر شود. به نوشته خبرگزاریها، از سه […]

سرنوشت آزادسازی نرخ بلیت قطار/زیرساخت‌ ضروری باید ممکن شود

در عرصه صنعت هواپیمایی شما را خواند نوشته ای با عنوان سرنوشت آزادسازی نرخ بلیت قطار/زیرساخت‌ ضروری باید ممکن شود دعوت مینماییم.

با اینکه آزادسازی نرخ بلیت قطار تا حدودی از هواپیما موفق‌تر بود، با این وجود به دلیل ممکن نبودن زیرساخت‌های ضروری،نتوانست به گسترش تقاضای سفرهای ریلی منجر شود.

به نوشته خبرگزاریها، از سه ماهه پایانی سال ۹۴ که قانون آزادسازی نرخ بلیت قطار اجرایی شد، کمپانی های حمل و نقل ریلی می توانند با استناد به معرفی و تقاضا، نرخ بلیت را تعیین کنند؛ با این شرایط کمپانی های ریلی با معرفی پیشنهادات خود به کمپانی راه‌آهن، کار را به نحوی پیش می‌برند که با رد یا قبول این پیشنهادات، نرخ های مورد نظر فعالان حمل و نقل ریلی مسافری تعیین می شود.

به علاوه از طرف دیگر در این شیوه، کمپانی‌ها می توانند در روزهای پیک تقاضای سفر، تا ۲۰ درصد به نرخ ها اضافه کنند. ولی باید گفت با استناد به کاهش تقاضای سفر با بهره برداری از حمل و نقل عمومی در کشور مخصوصا سفرهای ریلی به دلیل طولانی بودن لحظه سفر با این گونه حمل و نقلی، نرخ های موجود نمی تواند پاسخگوی هزینه های کمپانی های ریلی باشد.

بسیاری از صاحبنظران اقتصادی اگر بخواهیم جمع بندی کنیم با آزادسازی نرخ هر گونه خدماتی به دلیل ایجاد محیط نبردی موافقند؛ با اینحال اعتقاد دارند با اهمیت تر از آزادسازی نرخ انواع خدمات مخصوصا در قسمت حمل و نقل، باید زیرساخت های اقتصادی آن ممکن باشد تا باعث شکست این شیوه ها و علاقه مردم به بازگشت به دوره انحصار در نرخ گذاری نشود.

برای شما نیز جالب است؟  سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا ایرباس و بوئینگ را نگران کرد

از این جهت آزادسازی نرخ بلیت قطار نیازمند ایجاد لوازم در دست آن از قبیل پیشرفت ناوگان، ارتقای سطح خدمات کمپانی های ریلی به مسافران، بهره برداری از واگن های مدرن و مطابق دیزاین های روز دنیا، پیشرفت زیرساخت های ریلی با استناد به گسترش سرعت قطار، نوسازی لوکوموتیوها مخصوصا تسریع در جایگزینی لوکوموتیوهای برقی به جای دیزلی، کاهش لحظه سفر، بهره برداری از تکنولوژی های نوین ارتباطی در قطارها و مواردی از این دست است تا مسافر بتواند از میان کمپانی های حاوی خدمات برتر و متمایز، قطاری که دلخواه است، برگزیند.

تمام اینها در شرایطی است که هم اینک، بسیاری از کمپانی های اکتیو در مسیرهای ویژه مانند تهران-مشهد یا تهران- تبریز، امکان رقابت دارند و در قسمت فراوانی از مسیرها نمی‌توان میان خدمات کمپانی های حمل و نقل ریلی، اختلاف ملموسی مشاهده کرد. از این منظر می توان آزادسازی نرخ بلیت قطار را با قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مقایسه کرد که نقطه اشتراک هر دوی این گونه شیوه‌های حمل و نقل، قدیمی بودن ناوگان و نبود اختلاف ویژه میان کمپانی های معرفی دهنده خدمات حمل و نقل در هر دو گونه ریلی و هوایی است؛ با این اختلاف که صنعت هوانوردی به دلیل وجود تقاضای بالا، امکان سود برداری از قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به روش گسترش هزینه ها را دارا است؛ با اینحال در قسمت ریلی به دلیل کمتر بودن تقاضای سفر با قطار درمقایسه با معرفی، امکان گسترش هزینه ها نیست.

آزادسازی نرخ بلیت قطار به گسترش هزینه منجر نشد

فرهنگ طلوعی پیرامون آزادسازی نرخ بلیت قطار گفت: از لحظه اجرای این قانون، کمپانی های حمل و نقل ریلی مسافری رأسا به تعیین نرخ بلیت قطار اقدام می کنند که این شیوه برای ایجاد رقابت میان کمپانی‌ها، کارآیی خوبی داشته است.

برای شما نیز جالب است؟  برخورد خودرو به هواپیما بازهم در فرودگاه اهواز تکرار شد - . | .

اکتیو عرصه حمل و نقل، ادامه داد: با استناد به اختلاف نوع قطارها و واگن های کمپانی های ریلی با یکدیگر، نرخ ها نیز متغیر است؛ با اینحال این اختلاف ها چندان بالا نیست؛ ضمن اینکه رقابت در مسیرهای مختلف به یک اندازه نیست. مثلا در مسیر تهران ـ تبریز سه کمپانی با واگن های مختلف داریم؛ با این وجود رقابت میان این سه کمپانی، باعث ایجاد اختلاف هزینه ای سنگین میان نرخ های اعلامی کمپانی ها نمی شود.

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای نبردی شدن نرخ بلیت قطار این است که از گسترش هزینه ها محافظت می کند. و اگر نرخ تورم را هم در نظر بگیریم، قادریم بگوییم نرخ ها درمقایسه با قبل روند کاهش نیز داشته و آزادسازی به گسترش هزینه بلیت قطار منجر نشد.

میتوانید نوشته سرنوشت آزادسازی نرخ بلیت قطار/زیرساخت‌ ضروری باید ممکن شود را برای دوستان خود ارسال کنید. برای این منظور از ابزارهای سایت استفاده نمایید.

منبع خبر


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : هوانوردی عمومی
تبلیغات