خبرهای ویژه

» هوا و فضا » بررسی علل ناکارآمدی شغلی صنعت هوافضا در ایران / رابطه صنعت و گرایش دانشگاهی

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ - ۱۳:۴۱

 کد خبر: 12156
 124 بازدید
 دیدگاه‌ها برای بررسی علل ناکارآمدی شغلی صنعت هوافضا در ایران / رابطه صنعت و گرایش دانشگاهی بسته هستند

بررسی علل ناکارآمدی شغلی صنعت هوافضا در ایران / رابطه صنعت و گرایش دانشگاهی

نوشته بررسی علل ناکارآمدی شغلی صنعت هوافضا در ایران / رابطه صنعت و گرایش دانشگاهی در عرصه هول و فضا در مجله ها پخش شده بهانه ای شد که با شما علاقه مندان در رابطه قرار بگیریم. پیشتر به این طلب میپردازیم. کن نیوز|هوافضا مهندسی هوافضا در ایران قدمتی نزدیک به چهار دهه دارد با […]

نوشته بررسی علل ناکارآمدی شغلی صنعت هوافضا در ایران / رابطه صنعت و گرایش دانشگاهی در عرصه هول و فضا در مجله ها پخش شده بهانه ای شد که با شما علاقه مندان در رابطه قرار بگیریم. پیشتر به این طلب میپردازیم.

کن نیوز|هوافضا

مهندسی هوافضا در ایران قدمتی نزدیک به چهار دهه دارد با اینحال مواردی از نقص و نابسمانی در این عرصه می باشد که حل شدن سریع آن به مانند آرمانگرایی و خوش بینی بسیار می ماند. بطوری که در این راه، هزاران مهندس فارغ التحصیل هوافضا از جهت شغلی بیکار مانده اند. در این مسئله، رابطه ی مستقیمی با گزینش گرایش دانشگاهی می باشد.

با اینحال سخت در کجاست و به چه نحو می شود آن را بررسی کرد.

ممکن است در نگاه اول، زیرساخت های کوچک در عرصه صنعت هوافضا و بازارکار کوچک و محدود با حقوق های اندک را عامل این مسئله بدانیم، با اینحال این صرفا ۵% مسئله است. درصد بسیار بالایی باز می گردد به انتخاب نادرست جوانان که تحت تاثیر سایت های هوانوردی و هوافضایی و آگهی عده ای مراکز آکادمیک قرار گرفته اند.

نابسامانی در این صنعت صرفا محدود به زیرساخت های کوچک و ناکافی در کشور نمی شود، حتی می تواند رابطه قوی با تعداد فارغ التحصیلان بیکار داشته باشد.

هدف از این مقاله، راهنمایی صحیح جوانان برای جهت گیری اصولی و منطبق با حقایق و حقیقت های لحظه حال حاضر می باشد لذا این وظیفه احساس می شود که رابطه بین گرایش انتخابی و محیط مارکت کار را تقدیم مخاطبان این مقاله قرار دهیم.

رابطه بین گرایش آکادمیک از مقطع کارشناسی ارشد تعریف می شود، انتخابی که می تواند مسیر یک دانشجوی هوافضا را تعریف کند. اصولا با استناد به گواه اکثر مشاوران تحصیلی در تمام دوره ها، ورود به هوافضا در ایران یک ریسک نامعقول است و بجای آن گرایش های مهندسی مکانیک توصیه می شود. با اینحال اگر کسی این ریسک را کرد و تصمیم بر ادامه هوافضا گرفت، می بایست شرایط موجود را به دقت بسنجد و تحت هیچ عنوانی با گزینش اشتباه، خود را به لیست محاسبه بالای فارغ التحصیلان بیکار این رشته اضافه نکند.

برای شما نیز جالب است؟  بویینگ با تکنولوژی چاپ سه بعدی صنعت تولید ماهواره ها را متحول می کند

این مهم از روش شناخت بین گرایش ها و محیط حقیقی موجود میسر می شود.

به طرز صریح وارد مطالب مطرح شده مربوطه می شویم و گرایش ها را بررسی می کنیم:

در پایه کارشناسی، گرایش مخصوصی مطرح نیست و رشته با اسم هوافضا-هوافضا معرفی می شود با اینحال مسئله گرایش ها از پایه تحصیلاتی ارشد شروع می شود. در محیط آموزشی داخل کشور، ۷ گرایش هوافضایی داریم :

۱٫ سازه های هوایی
۲٫ ایرودینامیک
۳٫ پیشرانش
۴٫ فضایی
۵٫ ماهواره
۶٫ دینامیک پرواز و کنترل
۷٫ سوانح هوایی و صلاحیت های پروازی

با شرایطی که مستحضر هستید، موقعیت شغلی و صنعتی هوافضا کوچک است و ورود به آن ریسک خود را دارد با اینحال با شناخت گرایش ها می توان انتخاب صحیحی داشت و این احتمال ریسک را تا حدودی کم کرد.

The-Future-of-Spaceflight-900x540
در بین این گرایش ها می توان :

در رده ی اول ” ۱٫ سازه های هوایی؛ ۲٫ سوانح هوایی و صلاحیت های پروازی؛ ۳٫ ایرودینامیک؛ “ را رشته هایی با دارا بودن موقعیت جذب و اشتغال با بهترین “موقعیت نسبی” بعد از فارغ التحصیلی معرفی کرد. با استناد به شرایط حقیقی صنعتی، این ۳ رشته می توانند پذیرفتنی ترین انتخاب های ممکنه باشند.

این سه گرایش جزو برترین گرایش های حال حاضر در هوافضا در دوره جاری تا آتی می باشند. ارزش سازه هوایی بر این است که نیاز پایه و بنیادی کشور در عرصه متریال های موجود، تحقیق و پیشرفت کامپوزیت های پیشرفته و افزایش و پیشرفت دانش و تکنولوژی سازه های هوایی و هوافضایی می باشد. در این راه، دانشگاه های برتر کشور مانند دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه امام حسین (ع) و ….، اعمال شایانی را انجام می دهند. در گرایش ایرودینامیک، جدا از اینکه این گرایش از پایه های تمامی تیم های دیزاین سامانه های هوافضایی می باشد، فارغ التحصیلان ایرودینامیک شانس این را داشته اند که بعد از فارغ التحصیلی در موقعیت های مهندسی مکانیک نیز سرگرم به کار شوند بطوری که این شانس برای دیگر گرایش های هوافضایی در تصاحب موقعیت های مکانیک و برق ناکام مانده است. گرایش سوانح هوایی و صلاحیت های پروازی نیز از دیگر نیازهای ضروری برای گسترش ایمنی هوانوردی کشور می باشد که به وسیله دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری معرفی می شود.

برای شما نیز جالب است؟  هاوکینگ: زندگی انسان در مریخ حتمی است!

در رده ی دوم “۱٫ پیشرانش؛ ۲٫ فضایی؛ ۳٫ماهواره؛ “ مکان جذب موقعیت شغلی هوافضا را دارد. با وجود این که از نو بر موقعیت های محدود و کوچک هوافضا در ایران تاکید می شود.

این سه گرایش از گرایش های پرطرفدار جوانان شمرده می شوند با اینحال از جهت ارزش جذب نیرو از فارغ التحصیل و محیط های صنعتی در رده ی دوم قرار دارد. دانشگاه های شریف، تهران، خواجه نصیرالدین طوسی، امیرکبیر و فردوسی مشهد را می توان گل سرسبد این رده اسم گذاری کرد.

در رده سوم یا رده آخر، گرایش ” دینامیک پرواز و کنترل “ می باشد که از جهت موقعیت شغلی در موقعیت خوبی قرار ندارد و از جهت موقعیت کمیتی و کیفیتی فارغ التحصیلان نیز تا حدودی اشباع شده است و همین اشباع و عدم نیاز به پرسنل با این مدرک دلیل بوجود آمدن این موقعیت شده است. رشته دینامیک کنترل پرواز از آن رده رشته هایی است که در هر کشور صنعتی تعداد بسیار کمی از آن نیاز است. با اینحال در کمال تاسف در داخل کشور در راه پیشرفت ما، این گرایش به گواه صاحبنظران در موقعیت اسف باری قرار دارد بطوری که مشکلاتی برای فارغ التحصیلانش بعد از انتهای دوره بوجود آورده است و راه آن ها را برای رسیدن به مشاغل مطلوب ویران کرده است.

plane-test
هر یک از دانشجویان محترم با مطالعه و تحقیق در باب شرایط حقیقی اشتغال مرتبط به گرایش های موجود و انتخاب واقع بینانه و درست، می توانند ریسک موجود برای خودشان در هوافضا را پایین آورند.

برای شما نیز جالب است؟  فرود تاریخی راکت SpaceX روی سطح دریا

با شرایطی که ذکر شد، رابطه ای مستقیم بین نابسامانی شغلی در هوافضا با گرایش تحصیلی می باشد.

ضروری به ذکر است که در کمال تاسف به توجه به زیرساخت های اندک، مدیریت نادرست و محیط جذب و اشتغال محدود، ۲۰ دانشگاه در مقطع ارشد و ۸ دانشگاه در مقطع دکتری اقدام به پذیرش دانشجو می کنند که این تعداد بالا برای این موقعیت کوچک یک فاجعه است و جوان پرانگیزه و پر از شوق را به سوی بیراهه ای از سودجویی آموزشی می کشاند و با همین روند موقعیتی جز تدریس در دانشگاه را برایش به ارمغان نمی آورد و این در صورت عدم جلوگیری به نسل های بعدی می رسد و می شود یک دور باطل.

با وجود این که امروزه به وسیله صاحبنظران این پیش نهاد به داوطلبان می شود که حتی المقدور جهت داشتن مدرک تحصیلی بهتر، در مقطع ارشد بجای هوافضا وارد رشته هایی مانند مکانیک با گرایش هایی مانند مبدل انرژی با دارا بودن مکان شغلی شوند، با اینحال در صورت انتخاب هوافضا، خوب است پیش نهاد های کارشناسانه این نوشته را با دقت مضاعف مطالعه نمود.

*سالار شمس الدین عزتی*
انتهای یادداشت/

در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع میتوانید با ابزارهای سایت پی جی ایر اخبار و مطالب سایت از نمونه خبر بررسی علل ناکارآمدی شغلی صنعت هوافضا در ایران / رابطه صنعت و گرایش دانشگاهی برای دوستانتان ارسال کنید.
پی چی ایر | اخبار هوانوردی

منبع خبر


برچسب ها : , ,
دسته بندی : هوا و فضا
تبلیغات