خبرهای ویژه

» هوا و فضا » انتقاد هایی که ایمنی پروازهای مسافربری را به اخطار خواهد انداخت

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۰ - ۱۸:۲۹

 کد خبر: 13151
 35 بازدید
 دیدگاه‌ها برای انتقاد هایی که ایمنی پروازهای مسافربری را به اخطار خواهد انداخت بسته هستند

انتقاد هایی که ایمنی پروازهای مسافربری را به اخطار خواهد انداخت

نوشته انتقاد هایی که ایمنی پروازهای مسافربری را به اخطار خواهد انداخت در عرصه هول و فضا در مجله ها پخش شده بهانه ای شد که با شما علاقه مندان در رابطه قرار بگیریم. پیشتر به این طلب میپردازیم. مهم تأخیر، مبنای ارزیابی شرکتهای هواپیمایی نیست چالشی که امکان دارد ایمنی پروازها را به اخطار […]

نوشته انتقاد هایی که ایمنی پروازهای مسافربری را به اخطار خواهد انداخت در عرصه هول و فضا در مجله ها پخش شده بهانه ای شد که با شما علاقه مندان در رابطه قرار بگیریم. پیشتر به این طلب میپردازیم.

مهم تأخیر، مبنای ارزیابی شرکتهای هواپیمایی نیست

چالشی که امکان دارد ایمنی پروازها را به اخطار انداخته و مسافران هواپیما را در طرف دیگر شرکتهای هواپیمایی ایران قرار دهد.

چرا مسافران ایران، با رفتاری نامتعارف، به تأخیرهای پروازی انتقاد می کنند؟

علل ریشه ای تأخیرهای پروازی در ایران و روند نامناسب انتقاد مسافران چیست؟

کن نیوز|یادداشتی از میلاد باستانی

مدتی ست که با گسترش شبکه های اجتماعی و صفحات مجازی، سرعت مخابره اتفاقات و رویدادها در جهان و با این وجود ایران، روند چشمگیری داشته و هر اتفاق در هر گوشه از جهان، به سرعت در محیط مجازی دست به دست شده و به اطلاع همگان می رسد. محیط مجازی و سفرهای هوایی، جهان حال حاضر را کوچک کرده اند و فاصله مردم و اتفاقات و مکانهای گوناگون، کم و کمتر شده است.

گسترش شفافیت و معلومات مردم، امکان دارد برای عموم مردم و حتی جراید خوشایند بوده و عده ای نیز که پیوسته در خفا و عدم شفافیت به اشتغال و درآمدزایی سرگرم بودند، به مبارزه با شبکه های مجازی پرداختند و سعی در قطع کردن رابطه خریداران خود با شبکه های مجازی داشتند؛ غافل از اینکه این راه مدیریت در محیط امروز جوابگو نخواهد بود.

امروزه محیط مجازی، بطور کلی در کره خاکی گسترده شده و با احترام به حریم خصوصی جامعه بشری، سعی در انتقال سریع معلومات دارد.

با اینکه هر ابتکار، هر تولید، هر امکان و هر وسیله راحتی، استفاده سوء نیز دارد؛ با اینحال به دلیل استفاده های خلاف حریم خصوصی و مقررات کشور مربوطه، نمی توان فایده ها آن را ندید و یا آن را از بین برد.

اکنون پیغام رسان تلگرام دو سالیست که در کشور ما، تبادل معلومات و اخبار را بسیار سرعت بخشیده و با اقبال عمومی روبرو بوده است. به علاوه از طرف دیگر با مساعدت و تلاش ارزشمند دولتمردان و پلیس تبادل معلومات و وزارت معلومات، از استفاده سوء آن جلوگیری شده و در صورت کاربری نامناسب شخص از محیط مجازی، با واکنش سریع و قابل ستایش مبادی ذیربط روبرو می گردد.

لذا گسترش تحمل انتقادپذیری با رعایت احترام متقابل، اصلی انکارناپذیر در پیشرفت محیط مجازی و استفاده بهینه از قابلیت ها آن در زندگی بشری خواهد بود.

صنعت هوانوردی، علیرغم اینکه از قدیمی ترین و با سابقه ترین صنایع در ایران به شمار میرود، لیکن قدمت رسانه ویژه و فراگیر در این صنعت بسیار نوپا بوده و بدین جهت سطح توقع و تحمل در مخاطبان (مسافران، علاقه مندان و شرکتهای هواپیمایی و …) به توازن نرسیده است و سرعت مخابره معلومات و اتفاقات هوانوردی از میزان تحمل انتقادپذیری و حتی انتقاد کنندگی مرتبطین این صنعت، بیشتر بوده و ناهماهنگی این دو، دلیل ایجاد مشکلات دیگری از نمونه انتقاد های نامتعارف به تأخیرها و عدم تحمل شرکتهای هواپیمایی به انتقاد ها اشاره نمود.

برای شما نیز جالب است؟  آیا ایرباس ۳۸۰، طرحی کپی شده از MD12 کمپانی مکدانل داگلاس بود؟

براستی دلیل ریشه ای این ناهماهنگی و مساله طاقت فرسا چیست؟

دلایل تأخیر پروازها در ایران عمدتاً به نقص فنی، بدی آب و هوا و ترافیک فرودگاهی برمی گردد.

شرایط صنعت هوانوردی تا حدودی می تواند گره از این معما باز کند با اینحال این همه مسئله نیست.

عوامل تأثیرگذار در پرواز و رخدادهای در باب آن را میتوان اینگونه تقسیم بندی کرد.

  1. تعداد هواپیماهای کشور(معرفی)
  2. نرخ بلیت هواپیما
  3. تعداد مسافران هواپیما (تقاضا)
  4. فرهنگ سفر هوایی
  5. شرایط فنی
  6. آب و هوا
  7. آستانه تحمل مسافران
  8. برنامه ریزی پروازها (ساعات خوب و تخصیص هواپیمای پشتیبان)
  9. حقوق مسافران
  10. شرایط اقتصادی کمپانی هواپیمایی
  11. توانمندی وارد کردن قطعات به کشور
  12. سن ناوگان

بد نیست که شرایط موجود ایرلاین های کشور را با ایرلاینهای کشورهای صاحب صنعت مقایسه کنیم.

مورد مؤثر       شرایط ایران شرایط خارجی
تعداد هواپیماهای کشور(معرفی)

 

تعداد پایین هواپیما درمقایسه با میزان ضروری تعداد هواپیما بالاتر درمقایسه با تعداد ضروری
نرخ بلیت هواپیما حدود ۸۰ دلار در هر ساعت حدود ۳۰۰ دلار در هر ساعت
تعداد مسافران هواپیما (تقاضا)

 

بالا(به دلیل ارزان بودن نرخ بلیط) و کمبود هواپیما متناسب با تعداد هواپیما (به دلیل کثرت هواپیما و وسایل پیشرفته  و ارزانتر حمل و نقل)
فرهنگ سفر هوایی

 

متوسط رو به پایین به دلیل عدم فرهنگ سازی صحیح و استفاده اقشار دارای اختلاف از هواپیما بالا به دلیل فرهنگ سازی صحیح و امکان دسترسی کمتر برای اقشار کم سود.
شرایط فنی

 

متوسط به پایین (به دلیل کمبود نفرات تدارکات فنی توانمند و علمی) بسیار خوب(سخت افزار و نرم افزار و نیروی انسانی تأثیر گذار و پیش بینی توانمند قطعات)
آب و هوا

 

خارج از کنترل خارج از کنترل
آستانه تحمل مسافران

 

پایین (شرایط زندگی و اقتصادی جامعه) بالا
برنامه ریزی پروازها (ساعات خوب و تخصیص هواپیمای پشتیبان)

 

ضعیف به دلیل (کمبود هواپیما) و ظهور ایرلاینهای متعدد با تعداد ناوگان پایین. تخصیص هواپیمای پشتیبان برای جبران لحظه تأخیرها
حقوق مسافران

 

حاوی مقررات به نفع مسافر حاوی مقررات
شرایط اقتصادی کمپانی هواپیمایی

 

نامناسب (اکثر هزینه ها ارزی بوده و سود ریالی است) خوب
توانمندی وارد کردن قطعات به کشور به زحمت به سادگی
سن ناوگان بالای ۲۰ سال پایین ۱۰ سال

حال با استناد به جدول فوق، در میابیم که شرایط کشور ما با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و تنها با نزدیک کردن این موارد به استانداردهای جهانی می توان تأخیرها را به حداقل رساند و رضایت عمومی در صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی را ایجاد کرد.

مسافران هواپیما بدانند که با هر انتقاد نابهنجار و نامتعارف، درصد پرواز ایمن خود را پایین می آورند و اکنون تأخیرات با اسم یک مهم ارزیابی عملکرد ایرلاینها، در انتهای هر ماه پخش می گردد حال آنکه در این معادله، تأخیر ثابت معادله و ایمنی متغیر است در صورتیکه باید تصویر این مسئله رخ دهد.

برای شما نیز جالب است؟  فرود تاریخی راکت SpaceX روی سطح دریا

ایمنی باید ثابت این معادله باشد و تأخیر یک متغیر.

شرکتهای هواپیمایی به دلیل فشار و انتقاد مسافران در شرایط مساوی تصمیم گیری، بین ایمنی و عدم تأخیر، امکان دارد رأی به نفع عدم تأخیر صادر کرده و به دلیل فشارهای بی امان مسافر، یک نقص فنی را نادیده گرفته و یا با عجله برطرف کند.

حدوداً تمامی تأخیرهای منجر به انتقاد مسافران، به دلیل نقص فنی رخ می دهد.

حال دو حالت می باشد:

  1. بازرگانی کمپانی هواپیمایی، هواپیمای پشتیبان (Back up) برای جانشین کردن، مقرر کرده است.
  2. بدون توجه به هواپیمای پشتیبان، برطرف کردن نقص فنی تنها راه حل سخت بوجود آمده و ادامه پروازها هست.

در حالت اول اگر هواپیمای پشتیبان روی زمین موجود باشد، تا هماهنگ کردن کروی پرواز و انتقال آنها به فرودگاه (یک ساعت) تکمیل کردن هواپیما و پرواز به محل مورد نظر و سوختگیری مجدد برای پرواز دچار تأخیر  (دو ساعت) مجموعاً ۳ ساعت لحظه خواهد گرفت. (معمولاً تأخیر پروازها در شهرهایی طولانی می شود که کمپانی هواپیمایی مورد نظر، قابلیت ها تعمیراتی محدود و یا بسیار کمی در آن شهر دارد)

از این جهت تا اینجای کار، ایرلاینی که پروازش با تأخیر مواجه شده است، قصوری مرتکب نشده و انتقاد به این تأخیر بطور کلیً بی اساس و نامتعارف است.

درگیری با پرسنل کمپانی هواپیمایی، بکار بردن الفاظ نامناسب و بعضاً رکیک، ریختن زباله در هواپیما، پیاده نشدن از هواپیما در مقصد، درگیری با خلبان و مهماندار، دستگیری پرسنل کمپانی هواپیمایی و …. همگی از مدلهای اعتراضات به تأخیرها هستند.

در حالت دوم که به هر دلیلی (از نمونه کمبود هواپیما در کشور، کثرت تقاضای پرواز درمقایسه با معرفی خدمات هوایی، سودجویی کمپانی هواپیمایی، ضعف واحد بازرگانی و برنامه ریزی پرواز و ….) انجام پرواز، منوط به برطرف کردن نقص فنی به وسیله کمپانی هواپیمایی هست.

از اینجا به بعد، میزان لحظه تأخیر این پرواز به عوامل پایین بستگی دارد:

نوع و شدت نقص فنی.

-مهارت پرسنل مهندسی و تعمیرات در تشخیص عیب.

-موجودی انبار قطعات در صورتیکه رفع نقص فنی نیازمند قطعه سالم و تعویض با قطعه معیوب داشته باشد.

-وقتی که طول می کشد قطعه به محل زمینگیری هواپیما برسد.

-اجاره یا خرید قطعه از شرکتهای هواپیمایی دیگر و یا تأمین کنندگان دیگر، در صورت عدم موجودی انبار.

-لحظه انجام تعمیرات و عملیاتی شدن هواپیما.

در کشور ایران به دلایل متعدد از نمونه تحریم های غرب علیه هوانوردی غیرنظامی، تأمین قطعات و خرید هواپیما، به سختی و با فاصله زمانی بیش از انتظار انجام می گیرد و انبارش عده ای از قطعات نیز به دلیل هزینه بالایی که دارند، اقتصادی نیست. با اینحال با این همه، وظیفه بخش تدارکات فنی، مهندسی و برنامه ریزی یک کمپانی هواپیمایی است که با پیش بینی علمی (forecast) و به موقع با استناد به محاسبه و خبرها موجود (provisioning) و تهیه قطعات ذکر شده تا قبل از خراب شدن آنها، تا حدی میزان تأخیر را کاهش دهد.

برای شما نیز جالب است؟  چندین عدد از مسافران پرواز کرمانشاه - مشهد در فرودگاه جا ماندند - . | .

با اینحال آنچه که اکنون واضح است، فشار مسافران و انتقاد آنها به تأخیرهایی که علتش را اکنون میدانید، مبدل به تهدیدی خطرناک و حقیقی شده است.

خطری که ناخواسته امکان دارد ایمنی پرواز را به اخطار بیاندازد.

برای اینکه مسافران با پرسنل درگیر نشوند،

برای اینکه به سوی پرسنل فرودگاه، غذا پرتاب نکنند،

برای اینکه پرسنل ایرلاین، فحش و ناسزا نشنوند،

برای اینکه از ایرلاین شکایت نکنند،

برای اینکه محاسبه تأخیرهای پروازی در انتهای ماه، معیار بهتری و بدتری نشود،

برای اینکه مسافران، هواپیما را تسخیر نکنند و از هواپیما پیاده شوند و دلایل دیگر، امکان دارد تعجیل و فشار مدیران کمپانی هواپیمایی بر مهندسان تعمیرات، دلیل کاهش سطح توانایی و هشیاری آنها شده و یا نتوانند به خوبی در خصوص موقعیت ایمنی و توانایی پرواز هواپیما، تصمیم گیری کنند.

آری، مسافران هواپیما، برخلاف تمامی دنیا، ناخواسته با اعتراضات ناصحیح و غیرمنطقی، دارند ایمنی پرواز خود را به اخطار می اندازند.

عملی که در همین کشور امارات که یکی از بهترین خطوط هوایی جهان را در دست دارد، فورا با کوچکترین انتقاد به تأخیر با دخالت پلیس و حتی دستگیری و زندانی شدن فرد معترض، همراه خواهد شد.

صنعت هوانوردی، با بگیر و ببند و برخورد و تنبیه و درگیری، میانه ای ندارد و تمامی قانون های و مقررات بین المللی هوانوردی، فشار و دخالتی که ایمنی پرواز را به اخطار بیندازد را منع کرده است.

این کشور، کشور ماست. کشور من و شماست. کمبود هواپیما و سختی ورود قطعات را با انتقاد به تأخیر، مبدل به تهدید جان هموطنانمان نکنیم.

همه پرسنل شاغل در صنعت هوانوردی از بالاترین مقام گرفته تا همه و همه، تمام تلاش خود را استفاده اند تا مسافران در کمترین تأخیر و بالاترین سطح ایمنی به مقصد برسند.

هم شرکتهای هواپیما قادر اند با بالا بردن سطح دانش و کیفیت مهندسی و تعمیرات در پایین آوردن محاسبه تأخیر بکوشند و هم اینکه مسافران به حقوق قانونی خود راضی باشند و با اعتراضات نامتعارف و نامناسب، ایمنی پروازها و نظم عمومی فرودگاهها را به اخطار نیندازند.

این متن را به دفعات و به دفعات بخوانید و منطقی و بدون تعصب به آن فکر کرده و با همه به اشتراک گذارید.
میلاد باستانی|دانشجوی دکتری هوافضا 

۱۱ شهریور ۱۳۹۶

در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع میتوانید با ابزارهای سایت پی جی ایر اخبار و مطالب سایت از نمونه خبر انتقاد هایی که ایمنی پروازهای مسافربری را به اخطار خواهد انداخت برای دوستانتان ارسال کنید.
پی چی ایر | اخبار هوانوردی

منبع خبر


برچسب ها : , ,
دسته بندی : هوا و فضا
تبلیغات