خبرهای ویژه

» علم و پژوهش هوانوردی » اجرا اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۱۸:۱۲

 کد خبر: 13071
 36 بازدید
 دیدگاه‌ها برای اجرا اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی بسته هستند

اجرا اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی

نوشته علمی اجرا اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی در دسته مطالب علمی پژوهشی مرتبط با صنعت هوانوردی قرار میگیرد. پیشتر این نوشته را بخوانید. اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی  سه شنبه ۳۱ مردادماه  در محل دانشکده صنعت هواپیمایی در حال اجرا شد. در این مراسم یکی از خلبانان کمپانی هواپیمایی قشم‌ایر […]

نوشته علمی اجرا اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی در دسته مطالب علمی پژوهشی مرتبط با صنعت هوانوردی قرار میگیرد. پیشتر این نوشته را بخوانید.

اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی  سه شنبه ۳۱ مردادماه  در محل دانشکده صنعت هواپیمایی در حال اجرا شد.

در این مراسم یکی از خلبانان کمپانی هواپیمایی قشم‌ایر با اسم سخنران، اظهار داشت: در کشور آمریکا دانشجویان و کارآموزانی هستند که در قسمت صنعت حمل‌ونقل هوایی همه سوانح هوایی دنیا از قاره‌های مختلف و به علاوه از طرف دیگر آمریکا را جمع‌آوری می‌کنند و بعد از بررسی دلیل وقوع این سوانح مستنداتی تهیه و فیلم‌هایی می‌سازند و دلیل وقوع سوانح را با اسم تِز دانشگاهی به صنعت هوایی آن کشور، سازمان هواپیمایی و بخش‌های هوانوردی معرفی می‌دهند.

کاپیتان مهرداد مظاهری ادامه داد: در قبلی قانون های صنعت هواپیمایی بسیار ساده و کم بود با اینحال امروز به چندین کتاب بزرگ مبدل شده است و در حقیقت این قانون های با خون نوشته شده است بدین ترتیب که در سال‌های مختلف و بعد از بروز حوادث مختلف و کسب تجربه به این قانون های در دنیا اضافه شده است و هنوز هم با ورود سوانح هوایی قانون های به‌روزتر و تازه تر می‌شود.وی ادامه داد: با استناد به کتاب کیومن فاکتور که به مسئله خطا و عوامل انسانی در بروز سوانح هوایی اشاره می‌کند دلیل بروز ۹۸ درصد سوانح هوایی، عامل انسانی است و در این خطای عامل انسانی مسئله سوءمکالمات خلبان با برج مراقبت از عوامل دخیل در بروز حادثه است.

این خلبان قشم‌ایر با بیان اینکه در بسیاری از کشورها لهجه کنترلر پرواز دارای اختلاف است شرح داد: اگر خلبان متوجه نشود که برج مراقبت چه بیان می کند و حتی اگر یک کلمه از جملات کنترلر برج را نشنوند با این وجود قبول کند مطمئناً به بروز حادثه می‌انجامد و امکان دارد دو هواپیما روی زمین یا در آسمان به هم برخورد کنند و فاجعه رخ دهد که سوانح بسیاری به این دلیل نیز رخ داده است.کاپیتان مهرداد مظاهری تأکید کرد: به ما آموخته‌اند که اگر متوجه جملات و گفته‌های کنترلر برج مراقبت نشدیم باید با وجود این بار که امکان دارد از کنترلر بخواهیم که جملات خود را تکرار کند و نباید هیچ ابهامی بین صحبت‌های دو طرف رخ دهد اگر اینطور نباشد به بروز سانحه می‌انجامد.

برای شما نیز جالب است؟  تأکید فائو بر بهره برداری از خاک به نوعی گزینه‌ای برای کاهش دی‌اکسیدکربن هواپیماها در اتمسفر

وی اظهار داشت: حدود سالهای ۱۹۹۰ میلادی بود که در فرودگاه جزیره قناری (ترنیف) یک بوئینگ ۷۴۷ در مه فرود آمده بود و بعد از انتهای باند در حال رفتن به تاکسی‌ریل بود و در جستجوی آن بوئینگ ۷۴۷ دیگر نیز تکمیل پرواز در باند شده بود با اینحال به دلیل سوءمکالمات بین کنترلر پرواز و خلبان‌ها همزمان با اینکه هنوز بوئینگ اول از باند خارج نشده و وارد تاکسی نشده بود بوئینگ دوم برای تی‌کاف روی باند آمده بود و وقتی که لحظه تی‌کاف متوجه وجود هواپیما مقابل خود شده بود به توجه به تی‌کاف سریع با اینحال ته هواپیمای در حال تی‌کاف به هواپیمای روی زمین برخورد می‌کند و در این حادثه حدود ۸۰۰ نفر از مسافران کشته می‌شوند؛ با درک صحیح جملات از جانب خلبان و کنترل پرواز مطمئناً چنین سوانحی رخ نمی‌دهد.

کاپیتان مظاهری ادامه داد: مطمئناً همان گونه که خلبان‌ها باید هر ۶ تا ۸ ماه در قسمت سمیلاتور پرواز به روز شوند ضروری است که در امر آموزش زبان نیز به روز شوند.وی با تأکید بر اینکه ضروری است ارتباطات خلبان و کنترلر پرواز نزدیک‌تر شود، گفت: ضروری است سازمان هواپیمایی کشوری در این عرصه ورود کند و ما در ایران سمیلاتور صحبت خلبان و برج مراقبت به روش ویژه برای ارتباطات هوانوردی داشته باشیم. این خلبان قشم‌ایر توصیه داد که هر یک سال یکبار سناریویی در مسئله سمیلاتور صحبت بین خلبان و کنترل پرواز وجود داشته باشد  و در این باره از خلبانان و کنترلر پرواز امتحان بگیرند همزمان با اینکه در دنیا ما سمیلاتور کنترلرمن و خلبان پرواز داریم و رابطه دادن این دو به روش شفاف و صریح بسیار ضروری است و در کاهش سوانح هوایی تأثیر دارد.

برای شما نیز جالب است؟  روسیه هواپیمای مسافربری تازه خود را با موفقیت تست کرد

در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع میتوانید با ابزارهای سایت پی جی ایر اخبار و مطالب سایت از نمونه خبر اجرا اولین همایش رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی برای دوستانتان ارسال کنید.
برای این منظور ابزارهایی در پایین جای گرفته شده است.
پی چی ایر | اخبار هوانوردی

منبع خبر


برچسب ها :
دسته بندی : علم و پژوهش هوانوردی
تبلیغات