خبرهای ویژه

» آموزش هوانوردی » آنچه که باید در خصوص حقوق مسافران ناشى از تاخیر پرواز هواپیما بدانید

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۱۹:۳۵

 کد خبر: 13160
 132 بازدید
 دیدگاه‌ها برای آنچه که باید در خصوص حقوق مسافران ناشى از تاخیر پرواز هواپیما بدانید بسته هستند

آنچه که باید در خصوص حقوق مسافران ناشى از تاخیر پرواز هواپیما بدانید

در عرصه آموزش نوشته آنچه که باید در خصوص حقوق مسافران ناشى از تاخیر پرواز هواپیما بدانید را برای شما علاقه مندان به این صنعت تکمیل کرده ایم که در پایین به آن میپردازیم. با استناد به قانون مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، مسئولیت کمپانی‌های هواپیمایی ایران در باب حمل و نقل مسافرین، بار واثاثیه […]

در عرصه آموزش نوشته آنچه که باید در خصوص حقوق مسافران ناشى از تاخیر پرواز هواپیما بدانید را برای شما علاقه مندان به این صنعت تکمیل کرده ایم که در پایین به آن میپردازیم.

با استناد به قانون مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، مسئولیت کمپانی‌های هواپیمایی ایران در باب حمل و نقل مسافرین، بار واثاثیه در پروازهای داخل کشور تقریبا مسئولیت مقرر در پروازهای بین‌المللی ذکر شده در کنوانسیون مرتبط به یکسان کردن عده ای از مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی منعقده در ورشو و قرارداد ارتباطات اصلاحی‌آن در لاهه به امضاء رسیده است. با اینحال غیر از این گزینه، سری دستورالعمل‌هایی برای رعایت حقوق مسافران در پروازهای داخلی از جانب سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و به کمپانی‌های اکتیو در این عرصه ابلاغ شده است.

پیرامون مسئله تاخیر در پروازها هم مسافران حقوقی دارند به طوری که در ماده ۴ دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای هوایی، در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز با استناد به لحظه درج شده در بلیط مسافر، نماینده کمپانی هواپیمایی با حضور به اشتراک مسافران با متانت و احترام درمقایسه با اطلاع رسانی صحیح در خصوص تاخیر پرواز اقدام می‌کند و کمپانی هواپیمایی درمقایسه با اطلاع رسانی از روش سیستم معلومات پرواز به روش مستمر اقدام می‌کند. در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت از مسافران پذیرایی نوع اول شامل میان وعده (اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی خوب) به رفتار خواهد آمد، با این وجود معرفی این پذیرایی مشروط بوجود لحظه کافی جهت پذیرایی و عدم ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز است.

برای شما نیز جالب است؟  یک کارشناس رمپ، از نظرها خود در خصوص شهر فرودگاهى امام(ره) مى گوید

در تاخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت انجام پذیرایی خوب حداقلی گفته شده با استناد به قابلیت ها فرودگاهی، ممکن کردن امکان برقراری رابطه تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، انجام اعمال ضروری جهت اعزام با دیگر کمپانی‌های هواپیمایی و در صورت وجود پرواز از همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهایی از روش مسیرهای جانشین (به غیر از مسیر درج شده در بلیت) و پرداخت کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز ضروری است.

با اینحال در تاخیر بیش از ۴ ساعت، کمپانی حمل کننده مجبور به معرفی یک فقره بلیط شبیه به با تخفیف ۳۰ درصد از جهت مسیر و کلاس پروازی است. با این وجود اگر پرواز به هر دلیلی کلا کنسل شده و بلیت ابطال شود، کمپانی مجبور است غیر از استرداد کامل وجه پرداختی، یک فقره بلیت شبیه به با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصد از جهت مسیر و کلاس پروازی به مسافران معرفی کند.

🔹تشکیل شورای حل اختلاف فرودگاهی

با استناد به اینکه مسئله تاخیر در پروازها نقض حقوق عامه شمرده می شود، ابزار قضا هم در راستای تحقق توجه به حقوق مردم، این مسئله را در مسیر پیش روی خود قرار داده است به طوری که حشمتی، معاون قضایی دادستان کل کشور هم چندی قبل با انتقاد از مسئله تاخیر در پروازها به رعایت حقوق عامه تاکید کرده و بیان میکند: یکی از مهمترین مسایلی که باید در این عرصه ساماندهی شود مسئله پروازهای چارتری است که جلساتی در این عرصه برگزار کرده‌ایم.

برای شما نیز جالب است؟  امضای تفاهم نامه هم کاری کمیته امداد و سازمان هواپیمایی

به منظور رسیدگی فوری به شکایت معترضان در این عرصه شورای حل اختلاف فرودگاهی تشکیل شده است و مسافرانی که پیرامون این مسئله شکایت دارند می توانند به شورای حل اختلاف فرودگاهی مراجعه و شکایت خود را مطرح کنند.

با این وجود شورای حل اختلاف فرودگاهی در همه فرودگاه ها تاسیس نشده است و باید در همه فرودگاه های کشور این مسئله لحاظ شود./مهر

شما دوستان علاقه مند به صنعت هوانوردی در بیشتر مواقع میتوانید با ابزارهای سایت پی جی ایر اخبار و مطالب سایت از نمونه خبر آنچه که باید در خصوص حقوق مسافران ناشى از تاخیر پرواز هواپیما بدانید برای دوستانتان ارسال کنید.
برای این منظور ابزارهایی در پایین جای گرفته شده است.
پی چی ایر | اخبار هوانوردی

منبع خبر


برچسب ها : , ,
دسته بندی : آموزش هوانوردی
تبلیغات